top of page
הכשרות מקצועיות 
לאנשי חינוך וטיפול

המעטפת הינה גישה טיפולית מערכתית המציעה תפיסה אינטגרטיבית חדשנית שגובשה לאחר שנים של עבודה עם בני נוער במסגרות שונות. ההדרכות וההכשרות מתאימות למטפלים, מורים, עובדי קידום נוער, צוותי פנימיות ואחרים.

תכני ההכשרות ניתנים להתאמה לקהל היעד ומועברים כהרצאה חד פעמית, סדנה או ליווי שוטף. ההרצאות כוללות בין השאר את הנושאים הבאים:

על פי גישת המעטפת, טיפול במתבגר המתקיים בחדר הטיפול ומחוצה לו, יוצר מרחב תרפויטי ומגדיל את הסיכויים להצלחת התהליך. הגישה צמחה מתוך התפיסה כי טיפול יעיל ומוצלח במתבגרים צריך לגייס לתהליך את הסביבה - ההורים, המשפחה המסגרות השונות, חברים ועוד.
כיצד יוצרים מרחב שכזה? 
מי השותפים ליצירת המרחב התרפויטי?
כיצד מגייסים את הסביבה לטובת המתבגר? 
מה עושים כשנתקלים בקושי ליצור שיתוף פעולה? 


הסדנה עוסקת בחיבור שבין כל העולמות המשמעותיים למתבגר – עולם החינוך, עולם הטיפול, המשפחה ועוד. במהלך הסדנה המשתתפים יעשירו את ארגז הכלים שלהם באמצעות למידה תאורטית לצד הקניית מיומנויות באופן חוויתי תוך דגש על התנסות מעשית ומתן כלים ממשיים.

התערבות בגישת המעטפת במרחב החינוך והטיפול 

בעיצומה של סערת גיל ההתבגרות, הורים נקלעים למצבים של דאגה, חוסר אונים, בלבול ובדידות.  הם מרגישים כי המתבגר איבד את דרכו והם בודדים וזקוקים לייעוץ והכוונה. 
במקרים רבים כאשר המתבגר נמצא במסגרת טיפולית ההורים נותרים חיצוניים לה. לעיתים המטפל נקרע בין הנאמנות למטפל לבין הוריו.
כיצד ניתן להפוך ההורים לחלק מהתהליך ולהגדיל את מרחב הטיפול מעבר לחדר הטיפולים אל תוך הבית ומרחבי החיים?  
כיצד ניתן להפיג את תחושת הבדידות של ההורים  ולהפוך אותם לחלק מהתהליך תוך שמירה על הקשר הטיפולי עם המתבגר עצמו?
האם אפשר בכלל “להדריך” כיצד לתפקד כהורים?
הסדנה מעניקה מגוון כלים המתמקדים בהחזרת השליטה בחיים בבית להורים באמצעות יצירת מערכת יחסים משמעותית עם המתבגר, סימון הגבולות התואמים להורה ולמציאות הייחודית בחיי המתבגר ויכולת לפתור משברים באופן עצמאי. 

מתבגרים ביחד: הדרכה, ייעוץ וליווי הורים במסגרות השונות

במקרים רבים בני נוער לא מגיעים כלל לחדר הטיפול או שאינם מתמידים בתהליך לאורך זמן על מנת לייצר שינוי. 
כמטפלים אתם מתלבטים לא פעם בשאלות כמו:

איך מגייסים מתבגר לתהליך?

איך מייצרים אצלו מוטיבציה פנימית?

האם נכון להכריח מתבגר לקבל טיפול כאשר הוא לא מכיר בבעיה? 
כיצד מתמודדים עם הקושי של מתבגרים לצרוך שירותים פורמאליים?

 
גישת המעטפת ייחודית בהיותה מותאמת לאופיים הדינמי, הדרמטי והסוער של מתבגרים, בעולם של "קליק וביי". המפגש עם המתבגר בסביבתו הקבועה מייצר מומנטום לשינוי על ידי התערבות כלל מערכתית מדויקת ואינטנסיבית. במהלך ההרצאה ירכשו המשתתפים כלים חדשים ומעשיים לשילוב בעבודתם עם מתבגרים.

כיצד לעורר מוטיבציה לשינוי בקרב מתבגרים?

המתבגרים שלנו חשופים לשימוש זמין בסמים ואלכוהול כחלק משגרת הבילוי והיומיום שלהם. לעומת זאת, השיח על סמים הופך להיות מורכב מול המאבק הציבורי למען לגליזציה של סמים קלים.

אז איפה עובר הקו בין התנסות חד פעמית לשימוש לרעה ולהתמכרות?

מה הם סימני מצוקה אצל בני נוער וכיצד ניתן לזהות אותם?

המשתתפים יקבלו ידע נרחב וכלים ליצירת שיח על השימוש בסמים, אלכוהול והתמכרויות אחרות:

  • פיתוח יכולת ההתבוננות והאיתור של התמכרויות שונות אצל בני נוער .

  • הכרות עם שירותי סיוע בקהילה.

  • דרכי התערבות בטיפול בהתמכרות במרחבים השונים בעולמם של המתבגרים.

על סמים, אלכוהול והתמכרויות אחרות 

כולנו כבר יכולים לדקלם על השפעתם השלילית של המסכים והרשתות החברתיות ותרומתם ליצירת בעיות אישיות, חברתיות וגם רפואיות. אבל אם נרחיב ההסתכלות, נוכל לראות גם את היתרונות: אמצעי לביטוי עצמי, הזדמנויות ליצירת חברויות, חשיפה לעולם ידע עצום ומגוון ועוד.
כמו בכל נושא שנוי במחלוקת, הפתרון הוא במודעות ובמינון.
האתגר האמתי הוא להתקרב לעולמם הדיגיטלי של המתבגרים, להעז ללמוד מהם ולא להתייחס אליו כרע ומנוכר. 
בסדנה נאפשר הצצה לעולם האפליקציות והחיים הווירטואליים שהם חלק בלתי נפרד מהמציאות היומיומית של המתבגרים. נלמד כיצד לדעת מתי השימוש במרחב הווירטואלי עובר את הקו בין מועיל למזיק, כיצד להתמודד עם כל השינויים והחידושים שצצים מדי יום ומשאירים אותנו מאחור. כיצד מתמודדים עם התמכרות למסכים. לצד למידה תאורטית יתנסו המשתתפים בחידושים ואפליקציות מהעולם הווירטואלי של המתבגרים.

להתבגר (בעידן טכנולוגי) זה לא מה שחשבתם

שימוש בכלים וקלפים מטפוריים בקרב מחנכים, יועצים ומטפלים מאפשר למתבגרים הבעת מחשבות ורגשות באופן ייחודי, במקום שלעיתים השיח עימם מגיע למבוי סתום.


הטכניקה מסייעת בפיתוח כישורי טיפול וייעוץ, בחיזוק יכולות הקשבה והכלה, הנעת תהליכים לשינוי והצלחה, בחשיבה יצירתית, בהתמודדות ופתרון בעיות בשטח. 


הסדנה מתמקדת בפיתוח מיומנויות מקצועיות וכישורים יצירתיים תוך כדי העשרת 'ארגז הכלים' בעבודה עם מתבגרים, הנחיית עמיתים ועוד.


לימוד הטכניקות ויישום הכלים יתבצע בעבודה אישית וקבוצתית.

כלים השלכתיים וקלפים טיפוליים בעבודה עם נוער

הבנה בעולם חוקי הנוער ועולם הגנה על קטינים יכול לשמש לעזר וכלי בתהליך טיפולי.

לשם כך מטפלים העובדים עם בני נוער צריכים לדעת:
מה ההליך השיפוטי והענישתי למתבגר ואיך ממצים הפוטנציאל הטיפולי בתהליך?
מתי חלה חובת דיווח ואיך עושים זאת מבלי לאבד אמון המתבגר?
מתי חלה סודיות? 
מה ההבדל בין משמורן לאפוטרופוס? 
בסדנה נעשה סדר במונחים ומושגים, נלמד כלים מעשיים לשימוש במרחב הטיפולי. 

חוק וסדר ובני נוער: על פרוצדורות פליליות, שיקום וחקיקה

האם קב"ן הוא פסיכיאטר?

מה זה פרופיל נפשי?

מה בין פרופיל רפואי וקה"ס?
מה לעשות כאשר מתבגר מבקש מכתב המלצה כדי לא לשרת כקרבי? 
האם מתגייס צריך לספר שהוא היה בטיפול?

לדווח על אשפוז במחלקה פסיכיאטרית?

מהי הדרך שלנו כמטפלים להשפיע על שיבוץ בשירות הצבאי?

מה לעשות כשאנחנו חוששים למתבגר המתגייס?


ההרצאה סוקרת את הממשקים בין המטפל, איש החינוך והצבא, ואיך רותמים את כל הנוגעים בדבר לתהליך משמעותי שנועד לקדם את המתגייס. 
בסופה תוכלו לעמוד נוח ולהיות מורי נבוכים למתגייסים ולהוריהם. 

מורה נבוכים: מערך בריאות הנפש בצבא
לפרטים נוספים והזמנת הכשרות:
052-6514275 | 052-3000999

״יצאתי מההרצאה מצוידת בכלים וידע חשובים שיכולה כבר ליישם עם בני הנוער שאני עובדת איתם...״

ז' פסיכולוגית ממרכז הארץ

אנשי מקצוע מספרים

״אחרי שנים במקצוע חשבתי שאין מה לחדש לי- כמה הופתעתי לטובה על ההרצאה המרתקת והמרעננת...״

א׳ רכזת נוער בפנימיה בדרום הארץ

״יהודה היית נפלא! השארת רושם עז, היית מדויק, עשית מודלינג וחיברת את הפן הטיפולי לחינוך. אין מילים...״ 

נ' רכזת קידום נוער ממרכז הארץ

בין לקוחותינו

bottom of page